Hírek
Csík Gergely/ Szakmaverzum
Tanár vagy mester? – Mitől lesz valaki emlékezetes oktató a szakképzésben?
Életünk során hajlamosak vagyunk kétféle tanárra emlékezni: arra, aki letört, megszégyenített, akitől féltünk – és arra, aki meglátott bennünk valamit, amit mi magunk sem.

Akinek a mondatai nemcsak egy dolgozat erejéig maradtak meg, hanem évekkel később is visszacsengenek. Akinek a jelenléte nyomot hagyott bennünk, nemcsak tudásban, hanem emberi tartásban is.
Nem azt fogod megjegyezni, mit tanított, hanem azt, hogyan érezted magad mellette.
De mitől lesz valaki emlékezetes oktató? Nem (csak) a szaktudástól. Nem attól, hogy hány tankönyvet ismer, vagy hány év tapasztalat van mögötte. Attól, ahogyan bánik velünk. Ahogy jelen van. Hogy emberként kezel.
Mi különbözteti meg a mestert a tanártól?
▶ A tanár átad tudást. A mester látásmódot ad.
▶ A tanár dolgozatot javít. A mester élethelyzetet old meg.
▶ A tanár az órán tanít. A mester bármikor képes rá – gyakorlati helyen, folyosón, büfénél, vagy épp két csavar meghúzása között.
▶ A mentor nem „megmondja”, hanem kérdez. Nem pánikol, ha nem érted elsőre. Tudja, hogy a tanulás nem lineáris folymat, hanem szellemi és érzelmi hullámvasút.
Tanulmányok, amelyet minden oktatónak ismerniük kellene
A 2019-es McKinsey Education kutatás szerint a diákok hosszú távú sikerességét nem elsősorban a tananyag minősége, hanem a tanár-gyerek kapcsolat mélysége befolyásolja. A tanulók 76 százaléka emlékszik pozitív példaképre az iskolából – és ezeknek a tanároknak a többsége nem a szaktudása, hanem az empátiája miatt maradt emlékezetes.
A magyarországi T-Tudok Zrt. egyik kutatása szerint a szakképzésben tanulók 62 százaléka úgy érzi, hogy a gyakorlati oktatók „az életre tanítanak, nem csak a szakmára”. Ez az arány figyelemre méltó – és egyúttal megerősítés arra, hogy a szakképzésnek az egyik legfontosabb hozzáadott értéke éppen a személyes kapcsolódásban rejlik.
Milyen az emlékezetes oktató?
▶ Nem fél hibázni – sőt, megmutatja a saját hibáit is.
▶ Kérdez és meghallgat – nem csak leadja az anyagot.
▶ Példát mutat, nem példálózik.
▶ Nemcsak tanít, hanem jelen van.
▶ És ami talán a legfontosabb: tiszteli a tanulót akkor is, ha még nem „kész” szakember.
Mester vagy mentor?
A jó hír: nem kell választani. Lehet valaki mester a szakmájában és mentor az emberségében. A mai szakképzés legnagyobb lehetősége nem az új géppark, nem az átalakított tanterv, nem az ösztöndíjrendszer. Hanem az, hogy olyan emberek kerülhetnek a fiatalok mellé, akik formálják őket. Akik nyomot hagynak bennük. Akikről majd 10-15 év múlva azt mondják: Ő nemcsak tanított, de hitt is bennem. És ez a legnagyobb teljesítmény, amit egy oktató elérhet.
Forrás: Szakmaverzum.hu
KAPCSOLÓDÓ HÍREK

Nem vettek fel az egyetemre? Itt az új A terv: szakképzés a jövődért!
Nem sikerült a felvételi? Nincs ok aggodalomra – a lehetőség még mindig a tiéd! A felsőoktatás mellett ma már a korszerű szakképzés is biztos karrierutat jelent.
KSZC

Stratégiai cél helyben tartani a fiatalokat
A Balatontól délre, a somogyi dombvidék szélén, kissé megbújva, de mégis közel a világ zajához terül el Tab. A hangulatos kisváros polgármesterét, Nagy Gyulát kérdeztük terveiről, céljairól.
KSZC

A Sáskajárásból is lehet trend
A trendeket követni kell, de még jobb, ha mi indítjuk őket – véli Jakabfi Dávid, aki a kadarkúti Jálics Ernő Szakképző Iskolában sajátította el a szakács szakma alapjait, viszont cukrászként szerzett nemzetközi hírnevet.
Varga Katalin